مکانیسم عملکرد شپش بالغ

مکانیسم عملکرد شپش بالغ چگونه هست

شپش بالغ ماده در طول حیات سی روزه خود می‌تواند هر روز شش تخم بگذارد، این تخم‌ها درست در قسمت ساقه مو گذاشته می‌شوند و آن‌هایی که در فاصله کمتر از شش میلی متری از پوست سر هستند، می‌توانند از تخم خارج شوند که البته عمدتا توسط ترشحات شپش ماده، به مو می‌چسبند.و این اتصال بسیار محکم و جداناشدنی هست و در صورتی که بخواهیم تخم شپش را از مو جدا کنیم ،مو از سر جدا میشود و به علت زیاد بودن تخم ها که توسط چندین شپش که در سر هستند انجام میشود این امر ناممکن هست و بهترین راه این هست که تخمها ،پوک شوند و قابلیت باروری را از دست بدهند که به مرور زمان و در اثر شست و شوی سر و شانه زدن خود جدا میشوند و می ریزند و

محلول ترنم ارامش این امر را ممکن کرده است .

حدودا یک هفته طول می‌کشد تا تخم‌ها خارج شوند و پوره تولید کنند. پوره‌ها سه جهش رشد متوالی را پشت سر می‌گذارند و در طول این مدت، پوست اندازی می‌کنند تا به اندازه بالغ برسند. شپش‌های بالغ تقریبا اندازه یک دانه کنجد هستند و حتی دیدن آن‌ها می‌تواند کار بسیار دشواری باشد، چرا که می‌توانند هر رنگی از سفید تا قهوه‌ای مایل به زرد داشته باشند.

شپش‌ها معمولا چهار تا پنج مرتبه در طول روز از خون تغذیه می‌کنند. آن چه که باید به آن اشاره کنیم این است که هر فردی می‌تواند درگیر شپش شود، اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری برای تماس با شپش‌ها هستند مثلا افرادی که در هتل ها ساکن میشوند یا کودکان در مهد کودک و……………..

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.