شپش چیست ؟

از حشره های خون خوار می توان شپش را نام برد.این حشره کوچک و بدون بال است که فرد در هر سن و جنسی و با هر سطح اجتماعی و اقتصادی ممکن است به آن مبتلا شود.پس اینکه ما بگوییم فقط در قشر فقیر ویا در منطقه هایی یافت میشود که از لحاظ بهداشتی در سطح پایین هستند کاملا نادرست هست و به راحتی از طریق در تماس بودن با وسایل شخص مبتلا و یا در کنار چنین افرادی نشستن در صورتی که موها پوشش نداشته باشند قابل انتقال هست حتی اگر از هدفون شخص الوده استفاده شود ، قابل انتقال هست

از شپش‌ها به عنوان یک معضل بزرگ برای بشر از گذشته‌های دور یاد می شود. شپش‌ها به خصوص شپش‌های سر در موهای افراد و نزدیک به جمجمه زندگی می‌کنند.

منطقه تی که شامل گردن تا قسمت بالای سر و شقیقه‌ها می باشد بهترین محل‌ها برای زندگی شپش‌ها است. می توان گفت دیدن شپش‌ها تقریبا غیرممکن است.

از مهم‌ترین محل‌های بروز این بیماری مدارس ومهدهای کودک می‌باشند که علاوه بر ایجاد مشکلات روانی برای دانش آموزان و خانواده آنها آلودگی به شپش می‌تواندباعث ایجاد اختلالات جسمی و بیماری‌های ثانویه ای شود که از طریق شپش منتقل می شوند.

احتمال ابتلا به شپش در تمامی افراد فارغ از رنگ پوست، رنگ مو و مذهب وجود دارد. همه افرادی که سرشان مو دارد و پوست سرشان هم می تواند منبع تامین خون برای شپش باشد،مناسب برای الوده شدن به این بیماری می باشند .